Testy obciążeniowe i wydajnościowe

Piękny design, świetna merytoryka, atrakcyjny content — jesteś przekonany, że masz już wszystko, aby twoja strona lub aplikacja odniosła sukces? Niestety jesteś w błędzie. Jeśli chcesz, aby odbiorcy docierali na twoją stronę i z niej korzystali, musisz jeszcze mieć pewność, że będzie ona płynnie i sprawnie działać. Jak się o tym przekonać?

Testy obciążeniowe — co sprawdzają?

Testy obciążeniowe to jedno z narzędzi, które pozwala ocenić efektywność działania strony, jej sprawność, tempo ładowania. Słowem, wszystko to, co przekłada się (oprócz designu i contentu) na user experience. Dzisiaj doskonale zdajemy sobie sprawę, że jeśli strona lub aplikacja nie zapewni użytkownikowi tego, czego on oczekuje, drugi raz się on już na niej nie pojawi. Jednym zaś z podstawowych wymogów jest sprawne działanie strony, jej szybkie ładowanie, brak przerw błędów systemu. Wyobraź sobie, że masz stronę ze sklepem z biżuterią handmade. Ktoś decyduje się na zakup kolczyków, ale formularz płatności ładuje się wyjątkowo wolno, a potem pojawiają się problemy z jego wypełnieniem. Jak myślisz, ile czasu użytkownik będzie gotów poświęcić, zanim porzuci plan zakupów i pójdzie do konkurencji?

Z pomocą testów obciążeniowych możesz sprawdzić:

  • wąskie gardło i czasy odpowiedzi systemu podczas obciążenia go zakładaną liczbą użytkowników,
  • reakcję na przeciążenie go większą  liczbą użytkowników,
  • czy system działa stabilnie przy długotrwałym, stałym obciążeniu,
  • funkcjonowanie w ekstremalnych warunkach, przy skokowym zwiększeniu liczby użytkowników (np. w Black Friday),
  • wydajność oraz dostępność komponentów systemu.

Dlaczego warto zainwestować w testy?

Testy wydajnościowe to przede wszystkim szansa na sprawdzenie, jak działa strona czy aplikacja, czy w systemie nie ma błędów, które istotnie mogą utrudnić sprawne jego funkcjonowanie. Wydajność systemu jest nie mniej istotna niż przyjazny użytkownikowi design, interfejs czy ciekawy content. Jeśli strona będzie wolno działać, będą pojawiać się problemy z jej uruchomieniem, przejściem do jakiegoś kroku, użytkownicy po prostu zrezygnują. To zaś dla ciebie będzie oznaczać straty. Przeprowadzając testy i wykonując niezbędne korekty, można się na takie sytuacje przygotować. Więcej nie zaskoczy cię tłum użytkowników na black friday. Wykorzystasz swoją szansę, jeśli system będzie z tobą współpracował. Tutaj jednak nie chodzi jednak wyłącznie o ekstremalne sytuacje, a o sprawne działanie systemu każdego kolejnego dnia. To podstawa sukcesu w sieci, a szczególnie branży e-commerce.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here