Według specjalnego raportu Instytutu Transportu Samochodowego, tylko w 2023 roku, liczba ofiar i poszkodowanych w wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych, sięgnęła niemal 1700 osób. Co więcej, tego rodzaju sytuacje stanowiły 6% ogółu wypadków, pokazując powagę i skalę niebezpieczeństwa. Właśnie dlatego pojazdy ciężarowe, obejmowane są nowymi restrykcjami oraz wymaganiami, które mają na celu poprawę warunków pracy kierowców zawodowych, a przede wszystkim – minimalizację groźnych incydentów. Zatem, jakie narzędzia zasługują na szczególne wyróżnienie?
Czujnik bocznego martwego pola
Jednym z głównych wyzwań, które znacząco utrudnia realizację zadań przewoźników drogowych, jest właśnie martwe pole. Ułożenie kierującego pojazdem uniemożliwia efektywną obserwację wszystkich obszarów pola widzenia, pozostawiając przestrzeń na skrajnie niebezpieczne incydenty.
W tym miejscu warto wspomnieć o kolejnych przepisach, które mają wejść w życie już w 2029 roku. Wówczas ma się bowiem zmienić sama konstrukcja kabiny kierowcy, niwelując działanie martwego pola. Jak radzić sobie z tym problemem do tego czasu?
Odpowiedzią są właśnie czujniki bocznego martwego pola, czyli Blind Spot Information System. Opracowane narzędzie informuje kierowcę o obiekcie, który znajduje się w obrębie niebezpiecznego obszaru, minimalizując ryzyko uszkodzenia innego pojazdu lub potrącenia pieszego oraz rowerzysty. To jednak nie koniec przykładów wsparcia dla kierowców pojazdów ciężarowych!
System ostrzegania przy ruszaniu z miejsca (MOIS)
Tutaj projektanci narzędzia skupili się na ograniczeniach widoczności z przodu pojazdu. Moving Off Information System działa w sposób niezwykle prosty i intuicyjny, a jednocześnie bardzo skuteczny. Oprogramowanie informuje bowiem kierowcę o znajdującej się przed maską przeszkodzie, gdy ten rusza z miejsca. Błyskawiczne ostrzeżenie pomaga zatem w uniknięciu kosztownych przestojów, a czasem również tragedii.
Monitoring ciśnienia w oponach
Opony to jedne z najważniejszych ogniw nowoczesnej i profesjonalnej floty, każdego operatora logistycznego. Nawet najmniejsze uchybienia i nieprawidłowości mogą spowodować bardzo poważne problemy techniczne, a nawet zagrożenie dla zdrowia i życia kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego. Należy bowiem pamiętać, że pojazdy ciężarowe bardzo często przeznaczone są do przewozu masywnych towarów, co stanowi dodatkowe wyzwanie dla samych opon.
Aby uniknąć niepożądanych incydentów, związanych z nieprawidłowym ciśnieniem w oponach, pakiet znany pod nazwą General Safety Regulations, wprowadził konieczność instalacji w kołach specjalnych czujników. System TPSM nieustannie monitoruje ciśnienie w oponach, szybko informując kierowcę o zaistniałych problemach.
Podstawa pod montaż blokady antyalkoholowej
Według danych Komendy Głównej Policji, w ubiegłym roku zatrzymano ponad 91 tysięcy kierowców, znajdujących się pod wpływem alkoholu. Tak ogromny zakres pokazuje, że problem ten jest wciąż aktualny i niezwykle poważny.
Właśnie dlatego finalnym punktem dzisiejszego zestawienia jest system, który umożliwia montaż blokady antyalkoholowej. Moduł ten uniemożliwia zatem uruchomienie pojazdu, gdy kierowca znajduje się w stanie nietrzeźwości. Sprawdź, jak zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników pojazdów ciężarowych: https://pragmago.pl/porada/obowiazkowe-wyposazenie-samochodow-ciezarowych-i-systemy-bezpieczenstwa/.